Search Engine Optimalisering (SEO)

Search Engine Optimization, is het optimaliseren van een website voor zoekmachine resultaten. Dit resulteert in een toename van bezoekersaantallen op uw site in het World Wide Web.

http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=nl&answer=35291Het World Wide Web moet niet bezien worden als een verzameling van websites, maar als een verzameling van documenten; lees webpagina's. Websites bestaan uit pagina's. Op iedere webpagina dient duidelijk beschreven te worden waar het onderwerp over gaat. Wanneer het onderwerp duidelijk is kan de rest daar aan gerelateerd worden. Het is dus ook belangrijk dat search engines goed kunnen herkennen waar de inhoud elementen van de pagina zelf over handelen. Hoe kan men dan vervolgens gericht op search engines het beste een site opzetten?

Een site optimaliseren voor search engines zoals Google dient op 2 manieren te gebeuren :

1. Een goede semantische structuur

Een goede semantische structuur van iedere webpagina in uw site is onontbeerlijk. Een moderne website wordt tegenwoordig vervaardigd met HTML5 templates en CSS. Dat is een vak apart. Dit dient eenmalig opgezet te worden voor uw website door een professionele templater (webdesigner). Met de vrijheid van de grafisch vormgever dient rekening gehouden te worden met browser compatibility en web-standaarden.

Geen Flash voor content, liever geen tabellen, maar HTML5

Feitelijk gezien is het gebruik van Flash zeer af te raden, daar dit onleesbaar is voor search engines. Dan hebben we het nog niet eens over accessibility of het de bezoeker maar weer opnieuw laten uitvinden hoe de navigatie dit keer werkt. Flash dient eigenlijk alleen gebruikt te worden voor het invoegen van animaties, grafische effecten of bepaalde media. Ook het gebruik van tabellen, die automatisch geproduceerd worden door ouderwetse functionaliteiten van programma's als Dreamweaver of de export van Adobe Imageready, door menig "professioneel" bureau ingezet om snel een pagina-template in te delen en vorm te geven, valt af te raden. Verbazingwekkend hoeveel belangrijke websites nog niet aan de meest elementaire web-standaarden voldoen anno 2015. In beeldspraak wordt u dan in een achterstandswijk gezet met uw winkel, in plaats van in het centrum waar al het winkelend publiek komt. Tenzij u van plan bent veel geld en energie te besteden aan dure marketing-tactieken en geen boodschap heeft aan web-standaarden en accessibility. Leest u hier meer over hoe en waarom HTML5 en CSS door ons ingezet wordt als basis van iedere website.

Een goede webpagina is ingedeeld als een boek

Het gebruik van HTML5 en XHTML, de officiële opvolger van HTML sinds 2000, impliceert een scheiding van content en vormgeving. Content zoals tekst, beeld en media dient te worden weergegeven als ware het een indeling van een boek. Een profi site kent dan ook een hiërarchische opbouw. Zoals hierboven reeds genoemd, moet internet worden gezien als een verzameling van webpagina's. Wil men een goede search engine optimalisering van de site dan dient duidelijk beschreven te worden waar iedere pagina over handelt. En vervolgens waar elk spreekwoordelijk hoofdstuk, paragraaf en subparagraaf over handelt. Door gebruik te maken van html headers (kopjes boven de stukjes zoals tekstjes, foto's, informatieaanvragen, video etc.) wordt de pagina goed leesbaar. Met TYPO3 is dit eenvoudig te doen als redacteur.

2. Het toepassen van keywords

Het toepassen van keywords ofwel trefwoorden die de inhoud van uw site representeren is zeer belangrijk indien men goed geïndexeerd wil worden door search engines. Hierbij zijn o.a. van belang :

Keyword gebruik in de title tag

De title tag is de titel die u normaliter links geheel bovenaan uw browserscherm ziet. Door het slim inzetten van een stukje code zorgen wij er automatisch voor dat deze gevuld wordt met de title van de pagina.

Keywords in de headers

De kopjes boven de teksten, plaatjes, media, formulieren etc. (=contentelementen) dienen te worden ingevuld. In HTML zijn dit de H1 t/m H6 tags. Hier wordt door search engines bijzonder belang aangehecht. Over het algemeen zorgen wij ervoor dat de H1 automatisch gegenereerd wordt door TYPO3, waarbij vaak de naam van de site gecombineerd wordt met de titel van de pagina. De kopjes boven de contentelementen kunnen zelf eenvoudig worden ingevuld door de redacteur in de frontend of backend van TYPO3. De Hx-tags / headers / kopjes verbeelden als het ware de hierboven genoemde hiërarchische indeling van iedere pagina. Zo mag de H1-tag eigenlijk maar 1 keer voorkomen per pagina, daar deze het onderwerp van de pagina vertelt.

Keywords in de body tekst

De de tekst zelf op de pagina dient ook te worden voorzien van de woorden waarmee men gevonden wil worden. Dit is een aangelegenheid van de redacteur of copywriter.

Keywords in de domeinnaam

Een domeinnaam waarin al een woord voorkomt waarop u onder andere op gevonden wil kunnen worden doet wonderen in het verwerven van een search engine topvermelding. Hierbij kunt u eventueel 1 tot 2 min tekens gebruiken. Ook het gebruiken van meerdere domeinnamen is effectief.

Keywords in de pagina url

Het gebruik van keywords in de url, zoals bijv. www.typo3-webdesign.nl/typo3-cms/voordelen-typo3/ , lijkt ook goede resultaten op te leveren. Daarnaast is het handiger om te noteren ipv www.typo3-webdesign.nl/index.php?id=44

TYPO3 kent hier een zeer goede oplossing voor, geheten realurl die automatisch voor u de url's genereert op basis van de pagina-titel.

Keywords gebruik in de meta tags

De meta tags description zijn de 2 regeltjes tekst onder de site naam, die u ziet in de zoekresultaten search engines als Google. Over de meta tags keywords zijn de meningen verschillend, door dat deze keywords vroeger flink misbruikt werden, denkt men dat deze niet al te serieus meer genomen moeten worden. Een stuk of 10 keywords invullen waar uw site over gaat, kan echter geen kwaad. Meta tags zijn met TYPO3 eenvoudig aan te brengen.

Keywords gebruik in links en images

Wanneer u links en of plaatjes plaatst voorzie die dan van een alt en of title tag. Een zoekmachine is niet slim genoeg om uit te vissen waar een plaatje over gaat zonder een alt tag. Dit kan met TYPO3 heel gemakkelijk door de redacteur worden toegevoegd.

Google Sitemap in TYPO3

Google Sitemap

Om Google een handje te helpen kan men een eenvoudige extensie installeren die een TYPO3 Google Sitemap genereert. Hierdoor crawlt de Google zoekmachine intelligenter uw site.
Daarnaast kunt u wat statistieken bekijken, zoals welke uitgevoerde zoekopdrachten leiden tot uw site. Op basis hiervan kunt u weer uw content verbeteren.

Google Analytics in TYPO3

Google Analytics

Google Analytics

In combinatie met het gratis statistieken programma Google Analytics, welke ook door ons voor uw site geactiveerd kan worden, heeft u samen met Google Sitemap krachtige tools om te sturen op content en bezoekers.

Leest u op de site van Google Analytics een praktijkvoorbeeld dat illustreert welke kleine moeite het kost om veel voordeel te behalen.

Werkt u liever met AWstats? Ook hier is een kant en klare TYPO3 oplossing voor.

Meer SEO info

Wilt u meer leren over Search Engine Optimalisering dan kunt o.a. op deze sites daar meer informatie over vinden :